کرونا چیست و چگونه مصون بمانیم؟

کرونا چیست و چگونه مصون بمانیم؟

اواخر سال میلادی 2019 بود که موارد مشکوکی از بیماری شبه آنفولانزا در شهر ووهان چین دیده شد که در مقابل هیچ یک از درمان های حال آنفلوانزا پاسخگو نبود. اکثریت افراد مبتلا شده به این بیماری جدید کارگردان بنادر و بازار های محصولات دریایی بودند.

با شیوع بیماری و بررسی ریشه های آن بیماری یک شاخه از خانواده ویروس کرونا تشخیص داده شده بود که تا کنون در میان انسان ها دیده نشده بود. با گذشتن تعداد قربانیان از مرز 1000 نفر سازمان بهداشت جهانی نامی منحصر برای این ویروس انتخاب کرد، Covid-2019 که مختصر شده کلمات Corona virus Disease 2019 است.

این اطلاعات مختصر احتمالا برای شما تکراری باشد اما در ادامه مواردی را مطرح میکنیم که شاید لازم ترین اطلاعاتی است که باید بدانید.

هیچوقت دیر نیست

برای جبران اشتباه و قبول مسئولیت و تغییر رفتار زمان مهمترین فاکتور است. این درسی است که زندگی به تک تک ما آموخته حال اینکه امروز به آن تن دهیم یا فردا اگر دیر نشده باشد.

شاید قرنطینه شهر ها، اطلاع رسانی آمار و ارقام صحیح، لغو پرواز ها و کلیه سامانه های حمل و نقل، تعطیلی ادارات و مراکز خدماتی دولتی می توانست و میتواند به کنترل شیوع بیماری کمک کند. اما در هر صورت عدم احقاق این موارد چیزی از وظیفه ما نسبت به محافظت از خود و اطرافیانمان کم نمی کند.

ما در ادامه با روشن کرد آنچه در حال وقوع است و آنچه میتوانید انجام دهید تا آسیب نبینید یا متحمل آسیب کمتری شوید شما را آشنا میکنیم.

تغییر سبک زندگی برای مدت چند ماه

1- از ملاقات های دوستانه، خانوادگی بپرهیزید. اگر عزیزانی دارید که برای شما مهم هستند برای ابراز علاقه و عشق خود نسبت به آنها، از ملاقات حضوری بپرهیزید.

2- رفت آمد خود در اجتماعات را به حداقل رسانده یا کاملا قطع کنید. طبق آمار از هر 10 ابتلا به کرونا 9 مورد به دلیل حضور در اجتماعات رخ داده است. اگر شغلی دارید که وابسته به کارفرما نیستید مدتی به پس انداز خود اتکا کنید

3- مسایل مالی و محدودت های مالی را برای مدتی به ورطه فراموش بسپارید. به مستاجر ملک یا مغازه تان سخت نگیرید. همنوعان خود را درک کنید، مهربان باشید و از همنوعان خود پشتیبانی کنید.

4- سبک خرید کردن خود را تغییر دهید. خرید آنلاین اقلام مورد نیاز به شما کمک میکند که در اجتماع کمتر حضور داشته باشید.

4- از مراجع اصلی یادگیری یاد بگیرید و بیاموزید. پزشکان اینستاگرامی و محدود شدن به اطلاعات و صدای ضبط شده چند به اصطلاح پزشک هیچ کمکی به شما نمیکند. سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و هلال اهمر بهترین مراجع برای آموزش هستند از آنها آموزش لازم را طلب کنید. در نهایت با تذکر صحیح و آموزش منطقی اطرافیانتان را آگاه کنید.

5- در منزل ورزش کنید. روزانه 20 دقیقه نرمش در منزل به سلامت روان و بدن شما کمک به سزایی میکند.

6- از تماس با حیوانات خودداری کنید.

اصول بهداشتی را از ابتدا بیاموزید

1- رعایت بهداشت برای اکثریت مردم تا قبل از شیوع بیماری یعنی شستن دست ها قبل از هر وعده غذایی، مسواک زدن و استحمام چند بار در طول هفته. رعایت بهداشت پس از شیوع بیماری مثل کرونا یعنی شستن مرتب و البته صحیح دست ها (هر تماس با سطوح و محیط ها میتواند باعث آلوده شدن دستان شما شود) استحمام هر روزه (با رعایت مصرف آب و تنها به هدف زدودن آلودگی از پوست) حذف عادت دست زدن به دهان از جمله ناخن جویدن، مالش چشمها یا دست زدن به بینی (هر تماس ممکن است آلودگی را وارد بدن شما کند به این فکر کنید که حذف این عادات میتواند حیات زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد)

2- یاد بگیریم دستهایمان را درست بشوییم. برای شستن دستها حتما باید از مایع دستشویی و حداقل زمان 20 ثانیه صرف شود. کلیه ترک ها باید شسته شود. ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید تا روند پاک شدن و دفع آلودگی سهل شود.

3- در ابتدای ورود ب خانه باید کیف پول، هندزفری، گوشی موبایل، کارت های بانکی، دستبند، عینک، ساعت و هر موردی را که در طول روز استفاده کرده اید را بر روی دستمالی قرار دهید. پس از خارج کردن لباس ها و شستشو صحیح دست ها و صورت اکنون اقدام به ضد عفونی کردن تمام این موارد کنید. در انتها دستمالی که روی سطح پهن کرده بودید و دستمال نظافت را در نایلون زباله یا سطل زباله در بسته قرار دهید و مجدد دست های خود را ضد عفونی یا شستشو کنید.

4- هر خریدی که در طول روز انجام میدهید ممکن است ویروس را وارد محیط امن خانه تان کند:

محدوده آلوده تعریف کنید. چند قدم از درب ورودی در منزل را به عنوان محیط آلوده تصور کنید. این محیط مرتبا باید با هر عبور و مرور و ورود جسم خارجی شامل لباس های بیرون، کوله پشتی و نایلون خرید ها، ضد عفونی شود.

در هنگام خرید از استفاده از پول نقد خودداری کنید. از کارت عابر بانک خود استفاده کنید. خودتان در دستگاه پوز کارت بکشید و اجازه دهید خود فروشنده مبلغ را وارد کند. اگر محیط شلوغ است و به فروشنده اعتماد ندارید از گوشه کارت عابر بانک تان برای ورود رمز استفاده کنید.

سعی کنید در هنگام خرید از نایلون های کمتری جهت حمل خرید به منزل استفاده کنید.

تمام خرید هایتان را به ظرفی مثل یک تشت بزرگ منتقل کنید و نایلون خرید ها را با احتمال آلودگی در یک نایلون در بسته دفع کنید.

خرید هایتان توسط شوینده مانند مایع ظرفشویی کاملا از آلودگی های احتمالی پاک کنید.

راه های مقابله با ورود ویروس را شناسایی کنید

ارتباط به نسبت طولانی با فرد آلوده، عطسه و سرفه فرد آلوده. لمس داخل بینی، چشم و دهان توسط دستان آلوده میتواند باعث ابتلا به کرونا شود.

برای مقابله راهکار هایی توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است:

1- از کسانی که عطسه یا سرفه می کنند حداقل یک متر فاصله بگیرد. ذرات ویروس در فاصله کمتر از یک متر در هنگام سرفه و عطسه هنوز در هوا معلق هستند.

2- استفاده از ماسک برای افرادی که در اماکن عمومی حضور دارند. استفاده از ماسک اگر عطسه یا سرفه می کنید. استفاده از ماسک اگر مجبور به مراقبت از بیمار هستید (به دلیل بروز ضعف در سیستم ایمنی بدن شما). اگر از ماسک استفاده می کنید حتما روش استفاده از آن را بیاموزید. ماسک ها به دلیل وجود رطوبت فضای خوبی برای رشد قارچ ها و زنده ماندن باکتری ها و آلودگی به ویروس ها هستند. به هیچ وجه سطح بیرونی ماسک را لمس نکنید. برای خارج کردن ماسک بدون تماس دست، کش های پشت گوش را آزاد کرده به سمت اطراف ماسک حرکت کنید. آنها را به خوبی در سطح های زباله در بسته دفع کنید. هر روز ماسکتان را تعویض نمایید.

3- استفاده از دستکش مناسب (لاتکس یا نیتریل) دستکش های وینیل و نایلونی توانایی در مقابل نفوذ ویروس ها ندارند. دستکش های لاتکس قابلیت ضد عفونی کردن و استفاده 16 ساعته دارند. اگر به لاتکس حساسیت دارید از دستکشهای نیتریل استفاده کنید. این دستکش ها هم قابلیت ضد عفونی کردن دارند و احتمالا به رنگ آبی در بازار موجود هستند. دستکش های نیتریل را میتوانید تا 8 ساعت استفاده کنید و مقاومت خوبی از خودشان در مقابل نفوذ ویروس ها نشان میدهند. دلیل استفاده از دستکش در دوران شیوع میتواند کمک کند که به واسطه شستشوی مداوم آسیب کمتری به پوست دستان شما وارد شود. همچنین دست منافذ زیادی از جمله زیر ناخن های، وجود زخم و ترک ها ریز پوستی دارد که موجب می شود مجبور شوید علاوه بر تعدد شستشوی دستان، طولانی مدت مجبور به شستشوی آنها شوید.

4- اسپری های الکل طبی و ژل ضد عفونی کننده همیشه همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید محیط بیرونی خود ظروف ضد عفونی کننده خود ممکن است آلوده شود. آنها را نیز مرتب پاکسازی کنید.

5- قرقره کردن مداوم آب و نمک و شستشوی سینوس ها به مقاومت بدن و از بین بردن ویروس ها و باکتری های تضعیف کننده سیستم ایمنی موثر است.

علایم بیماری را بشناسید

آبریزش بینی، تب، سرفه، گلودرد، تنگی نفس (حاد شدن بیماری)

برای بررسی احتمال آلودگی به ویروس این تست را برای خود و اطرافیانتان اجرا کنید. (برای مشاهده صفحه اینجا کلیک کنید)

تغذیه خود را ارتقا دهید و در عادات آشپزی خود تغییر ایجاد کنید

1- ترجیحا از مصرف غذای بیرون خودداری کنید یا غذا را از رستوران های معتبر تهیه کنید.

2- از مصرف هرگونه فرآورده گوشتی فراوری شده مانند: سوسیس، کالباس، انواع بیکن، برگرها، پیتزاها و … خودداری کنید. محصولات فراوری شده گوشی توانایی سیستم ایمنی بدن را کاهش میدهند.

3- در قرنطینه خانگی شکر و کافئین کمتری مصرف کنید. با مصرف شکر بدن شما انسولین آزاد می کند و این بالا پایین تر شدن قند خون برای شما مقابله با شرایط تنش زا را کاهش میدهد. کاهش مصرف کافین هم کمک میکند تا خوابتان بهتر شود. خواب بیشتر کمک میکند سیستم ایمنی بدن شما در بالاترین حد کارایی خود قرار بگیرد.

4- آب زیاد بنوشید. مصرف زیاد آب کمک میکند استرس شما کاهش یابد، کلیه ها که نقش پالایشگاه بدن را دارند به بهترین نحو وظایف خود را انجام دهند. پوست شما که به علت شستشوی زیاد و تماس بالا با مواد شوینده در معرض آسیب است از آسیب دیدن مصون بماند.

5- قبل، در حین و پس از آشپزی دستان خود را بشویید.

6- برای خرد کردن سبزیجات و گوشت از تخته ها و چاقو های جداگانه استفاده کنید.

7- گوشت و مرغ را به خوبی بپزید.

8- مصرف پیاز، سیر، ادویه جات، میوه های گرمسیری را افزایش دهید. لبنیات بخورید، روی و ویتامین D برای ارتقا سیستم ایمنی شما مفید هستند. مصرف منطقی قرص زینک و آفتاب گرفتن به شما کمک میکند بدن خود را ایمن تر کنید.

 

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها