چگونه با خیالی آسوده آنلاین خرید کنیم؟

چگونه با خیالی آسوده آنلاین خرید کنیم؟

دیروز یک سوال در صفحه اینستاگرام ویتنا مطرح شد در رابطه با تجربه مشتریان از خرید های آنلاینشان.

عمده جواب هایی که گرفتیم شد مقدمه نگارش این مقاله که پیشنهاد میدهیم حتی اگر به طور دائم خریدهایتان را آنلاین انجام میدهید حتما تا انتها مطالعه کنید ما اینجا شما را با جنبه های مختلف خرید آنلاین و راهکارها و برخی سرویس های جدید آشنا میکنیم.

خیلی خلاصه خرید آنلاین یکی از بهترین راهکارهایی بود که انسان شهری در اواخر قرن 20 ام به آن دست یافت تا جایی که این سیستم فروش امروزه به یکی از اصول زندگی هر فرد، جامعه یا کشوری تبدیل شده است. دسترسی نامحدود به بی نهایت خدمات و کالا امکان جستجو، امکان مشاهده نظرات سایرین که از آن کالا یا خدمات استفاده کرده اند. تماشای تصاویر محصول از کلیه زوایا و از همه مهمتر امکان مقایسه قیمت ها تنها با چند کلیک و در نهایت دریافت محصول درب منزل باعث شد که کم کم تعداد بیشتری به این روش خرید رو بیاورند.

در ادامه این مطلب من با استفاده از تجربه شخصی ام سعی میکنم شما را با جوانب خرید آنلاین آشنا کنم. حدود سال 87 برای خرید یک گوشی موبایل به یکی از مراکز خرید پایتخت مراجعه کردم. اگر مثل من قبل از ورود به بازار انتخاب خود را کرده باشید شاید مشکل خاصی پیش روی شما نباشد چون تنها نیاز است دنبال محصول مورد نظر با بهترین قیمت بگردید. برای شروع از تک تک مغازه ها عبور میکنید و با پرسیدن نام و برند محصول قیمت را جویا می شوید هر فروشگاه قیمتی متفاوت دارد و در توجیه این قیمت متفاوت دلیل را خدمات بیشتر معرفی میکند. عده ای ادعا میکنند که این مدل تلفن همراه ایراد سخت افزاری دارد (من جواب را تحقیق و بعد برای خرید اقدام کرده ام) عده ای به شما محصولی که موجود دارند را پیشنهاد میدهند عده ای هم قیمت را از کف بازار پایین تر گفته اما در نهایت با توجیه نصب نرم افزار حتی مبلغ بیشتری را طلب میکنند. در کل مشتری که تازه قبل از خرید تحقیق هم کرده اکنون با یک علامت سوال بالای سرش در طبقات مختلف پاساژ یا مرکز خرید مشغول گشتن است.

همین تجربه چند سال بعد سال 92 به شکل متفاوتی بود. خرید آنلاین تازه در کشورمان پا گرفته بود حالا میشد تا چند محصول محدود به گوشی موبایل، لپ تاپ یا دوربین را انلاین خرید. مشتریانی که خرید کرده بودند از تجربه خریدشان نوشته بودند میشد قیمت ها را مقایسه کرد. در کنار تمام محصولات تضمین بازگشت 7 یا 14 روزه درج شده بود و برای اولین خرید یک لپ تاپ تهیه کردم اتفاقا قیمت به مراتب از بازار مناسب تر بود و حتی شرکت ارائه دهنده یک موس هم همراه لپ تاپ به عنوان هدیه ارسال کرد.

همین تجربه شیرین خرید آنلاین و سلب نشدن اعتمادم باعث شد بعد از 7 سال همچنان جزئی ترین اقلام زندگی را انلاین خرید کنم. در یک کلام راحت تر است و البته من هم در کنار رسیدگی به تنبلی J ترجیح میدهم از وقتم بهتر استفاده کنم.

برگردیم به دلیل نگارش این مطلب. جواب هایی که دریافت کردیم اینها بودند.

  • پرداخت در منزل وحود ندارد
  • جنس متفاوت ارسال شد/ممکن است ارسال شود
  • چطور اعتماد کنیم
  • ترجیح میدهم محصول را بیشتر قبل از خرید لمس کنم (بیشتر در مورد البسه)
  • رنگ و ظاهر محصول همیشه در تصاویر بهتر هستند و فروشندگان تصاویر را بیش از حد زیبا و غیر واقعی نمایش میدهند
  • محصول شکسته به دستم رسیده
  • میترسم اگر محصول را تست نکنم خراب ارسال شود
  • از اصل بودن کالای ارسالی مطمئن نیستم
  • و …

در ادامه پا را فراتر از این سوالات میگذارم و خرید آنلاین را به سه دسته مختلف تقسیم میکنم

خرید از فروشگاه هایی که وبسایت دارند

یک قانون کلی در مورد کلیه فروشگاه های آنلاین کشور وجود دارد که همه آنها موظفند نماد اعتماد الکترونیکی را تهیه کنند. این نشان که معمولا در انتهای سایت های فروشگاهی میبینید به این معنی است که مدیر آن مجموعه فروشگاهش را نزد مرکز توسعه تجارت الکترونیک (سازمان دولتی و ضابط احقاق حقوق مشتریان) و وزرات صنعت و معدن (وزاتخانه دولت و دارای بازوی اجرایی) احراز هویت شده است. یعنی شما به جای اعتماد به فروشنده یا وبسایت به وزارت صنعت و معدن اعتماد میکنید. پروسه احراز هویت هم تا حدی پیچیده است که از این پس هرجا این نماد را دیدید راحت تر اعتماد کنید

اما لازم است با کلیک بر روی نماد و مراجعه به سایت اینماد از صحت آدرس وبسایت با شناسنامه درج شده در سایت اینماد مطمئن شوید.

اینماد چه مزیتی را به مشتری میدهد؟

اگر محصولی برای شما ارسال شد که کیفیت اعلامی با آنچه دریافت کرده اید متفاوت بود، رنگ محصول ناهمخوانی داشت یا محصول غیر اصل ولی با قیمت اصل و با اطلاعات غلط به شما فروخته شد. محصول خراب به دست شما رسید و فروشنده مسئولیت را نمی پذیرفت یا پولی را به سایتی پرداخت کردید اما محصولی ارسال نشد و یا سفارش شما را بی دلیل کنسل کردند کافیست داخل سایت اینماد شکایت ثبت کنید. نه تنها اصل پول شما تضمین شده بلکه فروشندگان موظف می شوند رضایت شما را با پرداخت گاها جریمه ای نقدی یا هدیه جلب نمایند

خرید از فروشگاه هایی که وبسایت ندارند

روند کار کمی متفاوت است. اگر از صفحات اینستاگرام یا کانال تلگرام خواستید خرید کنید اما هیچ گونه اطمینانی به فروشنده ندارید به جای منصرف شدن از خرید از فروشنده بخواهید خریدتان را ایمن کند. اما چطور؟ سرویس هایی مثل سپارکس به شما کمک میکنند خرید شما ایمن شود. شما پول را در یک وبسایت مورد تایید وزارت صنعت پرداخت میکنید. وبسایت واسط به فروشنده اعلام میکند که پول واریز شده و محصول را برای شما ارسال کند. در صورت رضایت شما مبلغ به حساب فروشنده میرود.

ورود به سپارکس

خرید از سایت های آگهی آنلاین مثل دیوار و شیپور

روند مانند همان بخشی است که فروشنده وبسیات معتبر ندارد با این تفاوت که باید خیلی بیشتر مراقب باشید. حتی وبسایت های ایمن کننده هم در هنگام بروز اختلاف در نهایت هر دو نفر فروشنده و خریدار را به بخشی به اسم حل اختلاف ارجاع میدهند.

امیدواریم مطالب مفید بوده باشد اگر سوالی بود ساده ترین راه سوال در بخش پشتیبانی سایت و یا دایرکت اینستاگرام ماست. خبر خوش اینکه ذیل همین مطلب هم سوالات شما پاسخ داده میشود و طبق روال گذشته به کامنت گذاران غیر از ثواب اخروی یک کد تخفیف 25 هزار تومانی خرید از ویتنا (ثواب دنیوی) تعلق میگیرد.

نظرات (2)

صفا سمیعی

سپارکس خیلی کاربردیه من چندبار برای خرید از اینستا استفاده کردم. سریع و پاسخگو هستن. 👍🏻

سمانه

به نظرم از سایت های که نماد اعتماد دارند با خیال راحت میشه خرید کرد

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها